}

Пошук у блозі

Про Катерину Білокур

120 років від дня народження української художниці, майстра народного декоративного живопису Катерини Василівни Білокур

10 фактів про Катерину Білокур

1.Катерина Білокур народилася 7 грудня 1900 року у селянській родині у селі Богданівка на Полтавщині. Тоді село входило до Пирятинського повіту, а зараз належить до Яготинського району Київської області.
Батьки були небідними, але дуже ощадливими. Дівчинку не пустили до школи, щоб зекономити на одязі та взутті.

Малювати Катерина почала у дитинстві: патичком по снігу чи вологій після дощу стежці, вугіллям по усьому, де залишався слід.
Батьки не розуміли цього захоплення дитини, сварили її за «лінощі», а то і карали за «забудькуватість», коли дівчинка забувала про доручену справу, заглибившись у малювання.
«Украла у матері кусочок білого полотна та взяла вуглину… І я намалюю з одного боку полотнини що-небудь, надивлюсь-намилуюсь, переверну на другий бік – і там те саме. А тоді виперу той кусочок полотна – і знов малюю… А одного разу… намалювала не краєвид, а якихось видуманих птиць… Мені було радісно на душі від того, що я таке зуміла видумати! І дивилась на той малюнок, і сміялась, як божевільна… От мене на цьому вчинку і поймали батько та мати. Малюнок мій зірвали і кинули в піч… «Що ти, скажена, робиш? Та, не дай Бог, чужі люди тебе побачать на такому вчинку? То тебе ж тоді ніякий біс і сватати не буде!..».
Але куди я не йду, що я не роблю, а те, що я надумала малювати, – слідом за мною… Обідно мені на природу, що так жорстоко зі мною обійшлася, наділивши мене такою великою любов’ю до того святого малювання, а тоді відібрала всі можливості, щоб я творила тую чудовую працю», – так описувала Катерина Білокур своє життя.

2. Пензлі і фарби робила сама

Краса природи, нескінченна кількість відтінків на пелюстках квітів, гра світла і тіні у прохолоді левад – усе це невідступно «ходило за мною», писала Катерина Білокур, і примушувало малювати.
Щоб малювати картини, які, як вона сама казала, народжувалися у неї «в голові», Катерина Білокур використовувала усе, що було під рукою.
Дівчина навчилася робити пензлі, вибираючи волосинки із котячого хвоста, і фарби – із усіх барвників, які давала природа.
Спочатку Катерина Білокур не знала, що перед тим, як починати малювати картину – полотно треба поґрунтувати, тому ранні картини потемніли.
Побачити пензлики Білокур, як і кілька її картин та вишиті нею рушники, можна у Музеї-садибі Білокурів у Богданівці, де традиційно у травні збираються шанувальники творчості художниці.Там Катерина Білокур прожила все своє життя.

3. Білокур не рвала квіти

Квіти для Катерини Білокур були втіленням найошатнішої краси буття. Художниця їх ніколи не рвала, бо вважала це вбивством. Малюючи квіти, Білокур ішла з мольбертом до них і працювала над картиною біля мальв чи кущів жоржин.

Часто, задумавши намалювати якусь квітку, Катерина Білокур проходила багато кілометрів, поки не знаходила її.
«Квіти, як і люди, – живі, мають душу! А зірвана квітка – вже не квітка», – вважала художниця.

4. Була чужою поміж своїх

Катерина Білокур була чужою поміж своїх, ніхто з безпосереднього оточення не розумів її пристрасті до малювання. Хтось висміював, а хтось просто сторонився, вважаючи дивачкою. Через це дівчина мало спілкувалася з однолітками. Вона мусила робити усю важку сільську роботу по господарству та на городі, а потім бігла малювати.
Живопис став її єдиною любов'ю, її єдиним захопленням.Батьки дорікали доньці тим, що ніхто її не сватає, обзивали та принижували. Такі скандали, зазвичай, завершувалися забороною малювати та нищенням малюнків.
Восени 1934 року, доведена до відчаю, Катерина Білокур побігла топитися до річки. Зайшла по груди у крижану воду і стояла там, прощаючись із життям...
Це побачила матір і, на щастя, художницю, про яку пізніше дізнається світ – вдалося врятувати. Проте Білокур дуже застудилася і довго виходила із тяжкого морального стану та хвороб. Застуджені тієї осені ноги – все життя давали про себе знати.

5. Білокур і театр

Була у житті Катерини Білокур, окрім малювання, ще одна віддушина. Потай від батьків, Катерина малювала декорації для постановок місцевого драмгуртка, створеного сусідом і родичем Микитою Тонконогом. Пізніше Катерина навіть грала на сцені у кількох постановках.

6. Оксана Петрусенко і прорив із невідомості

Якось, навесні 1940 року, Катерина Білокур почула по радіо пісню «Чи я в лузі не калина була», яку співала Оксана Петрусенко. Виконання пісні так вразило Білокур, що вона сіла за стіл і написала співачці листа. У конверт, окрім листа, художниця поклала шматок полотна зі своїм малюнком калини.
І стається диво, конверт, підписаний – «Київ, академічний театр, Оксані Петрусенко», доходить до адресатки. Петрусенко вражена малюнком, показує його своїм знайомим художникам... Через деякий час із Центру народної творчості в область приходить розпорядження знайти Катерину Білокур і подивитися на її картини.У Богданівку до Білокур приїжджає Володимир Хитько з обласного Будинку народної творчості, і художниця дає йому кілька картин....
І ось, у 1940 році, в Полтавському будинку народної творчості відкривається перша персональна виставка художниці з Богданівки Катерини Білокур – із 11 картин.Виставка мала такий успіх, що Білокур преміювали поїздкою до Москви і вона – у супроводі Хитька, бо сама паспорта не мала – їде до столиці СРСР і відвідує Третьяковську галерею та Пушкінський музей.Побачене справило на Білокур величезне враження. Однак, повернувшись, вона знову залишилися сам на сам зі своїм оточенням і у тих самих умовах. А далі була війна...
У 1944 році, після звільнення від нацистської окупації, Музей українського народного декоративного мистецтва купує у Катерини Білокур багато її полотен.

7. Не мала паспорта

Після так званого «розкуркулення», примусової колективізації та Голодомору, українські селяни виявилися практично прикріпленими до села. Вони не мали паспортів, а отримати їх могли за довідками райвідділів НКВС, у разі, якщо селянин мав відповідний дозвіл-довідку від голови колгоспу і керівника місцевого компартійного осередку. Головам колгоспу була необхідна дармова робоча сила, щоб виконувати плани, тому вони вкрай неохоче відпускали людей до міста, навіть на навчання.
Тож, жителі сіл були безпаспортними аж до І з’їзду колгоспників 1969 року, коли Рада Міністрів СРСР дещо полегшила процедуру отримання паспортів колгоспниками. Проте, це не діяло автоматично і більшість селян ще довго жили без паспортів.От і Катерина Білокур паспорта не мала. До своєї смерті у 1961 році вона прожила у селі. Її творчість радянська влада представляла, як «роботи колгоспниці з села Богданівки».
«Це – геній, поставлений в умови, що унеможливлювали самореалізацію: вона не мала паспорта, була фактично «прикріплена» до свого колгоспу, до того ж, вона була жінкою – у неї не було шансів. І ось ця жінка з її неймовірною, просто скаженою гордістю і впертістю, одна проти системи, проти спільноти і проти родини, з якою теж треба було воювати за право бути собою», – каже про Катерину Білокур письменниця Оксана Забужко.​

8. Відмовилася намалювати портрет Сталіна

Катерина Білокур усе життя мріяла мати належні умови для малювання. Щоб нічого і ніхто не відволікав її від творчості, щоб було десь місце, яке б давало їй особисту і творчу свободу. Вона мріяла вирватися із села, яке так вороже зустріло її дар, мріяла бути ближче до середовища художників. Мистецтвознавці кажуть, що художниця хотіла мати квартиру у Києві, але сама відмовилася від цієї мрії – не захотівши малювати портрет «великого вождя».

У 1947 році художниці запропонували намалювати портрет Сталіна, і коли б портрет сподобався – це відкрило б перед нею всі двері. Але Білокур відмовилася.

Катерина Білокур пережила Голодомор 1932-33 років. Вона все життя мовчала про ті жахіття, які бачила на власні очі, але, вочевидь, висловилась опосередковано...

9. Прагнула визнання серед професійних художників

Із листів Катерини Білокур помітно, що художниця мріяла про те, щоб її роботи визнали професійні митці. Попри відсутність освіти і належного мистецького середовища для спілкування, Катерина Білокур відчайдушно прагнула слави справжнього художника, вважає американська дослідниця творчості і життя української художниці Дженіфер Кан.

«Художників-самоучок часто хвалять, зокрема, за те, що вони не прагнуть продажу своїх робіт і їхнього визнання нащадками. Але з листів Катерини Білокур ми бачимо, що їй не подобалось, що її називали народною художницею або примітивістом. Вона хотіла бути художником з великої літери», – каже Дженіфер Кан.

  10. Париж і Пікассо

У 1949 році Катерину Білокур прийняли до Спілки художників України. Її картини виставляються у Києві і Москві. Однак, скрізь її творчість подавали як приклад «щасливого життя і розвитку трудівників колгоспного ладу».А у 1954 році три картини Білокур – «Цар-Колос», «Берізка» і «Колгоспне поле» були включені до експозиції радянського мистецтва на Міжнародній виставці у Парижі.
Там їх побачив Пабло Пікассо і сказав захоплено: «Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ».
Кілька фактів про шанування творчості Катерини Білокур
  • У хаті родини Білокурів у Богданівці у 1977 році відкрили Музей-садибу Катерини Білокур.
  • У Яготині є пам’ятник художниці.
  • У 2000 році до 100-ліття від дня народження Білокур Національний банк України випустив ювілейну монету.
  • У 2004 році була заснована щорічна премія імені Катерини Білокур за визначні твори традиційного народного мистецтва.
  • 2011 року вийшло друком двотомне дослідження життя і творчості художниці – «Катерина Білокур». Туди увійшло листування Білокур із її сучасниками-митцями та мистецтвознавцями, а також дослідження творчості Білокур українських і закордонних авторів.
  • Колекція полотен Катерини Білокур знаходиться у Національному музеї українського народного декоративного мистецтва, розташованого на території Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника.
  • Подивитися онлайн картини Катерини Білокур можна тут.


День збройних сил України


В Україні 6 грудня – День Збройних сил України, яке відзначають щорічно  у день прийняття Верховною Радою України в 1991 році Закону України «Про Збройні сили України». Символічно збігається[4] з початком Першого Зимового Походу армії УНР.
Збройні сили – це справжня гарантія державного суверенітету. Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України є Президент України. Безпосереднє керівництво Збройними силами України в мирний та воєнний час здійснює Головнокомандувач Збройних Сил України.

«Бути військовослужбовцем Збройних сил України нелегко, адже саме на ваших плечах лежить найбільший тягар відповідальності за долю української держави та захист її територіальної цілісності. Ви першими стаєте на шляху ворога, рішуче зупиняєте його агресивні наміри та виборюєте для нашої держави свободу», – президент України Володимир Зеленський.

Вже сьомий рік українські воїни стримують агресію проти нашої держави. Роблять це віддано, хоробро й маючи безумовну моральну перевагу: наші чоловіки та жінки у лавах Збройних сил захищають свободу та вільне майбутнє українського народу. Ми завжди будемо вдячні їм за службу.

Загальновизнаний факт, що армія України стала однією з найсильніших у Європі. Наші воїни навчають військових держав-партнерів того, що таке сучасна війна і як успішно протидіяти ворогу, яким би технічно забезпеченим він не був.

Станом на серпень 2020 року в Збройних силах України служить 246 689 людей.

«У цей день ми схиляємо голови перед пам’яттю героїв, які віддали своє життя за Україну. Їх подвиг житиме вічно і слугуватиме взірцем чесного й самовідданого служіння Вітчизні. Від імені українського народу висловлюю вдячність за сумлінне виконання конституційного обов’язку, відвагу, мужність та героїзм усьому особовому складу та ветеранам Збройних сил України», – наголосив президент.

Українці завжди пам'ятатимуть наших воїнів, які віддали життя за Україну, захищаючи справедливу долю для нашого народу. 

Повага до подвигу наших героїв є абсолютною на всій території держави.

Слава Україні! З Днем Збройних сил!


Це обов’язково потрібно знати про ВІЛ/СНІД!

ВІЛ - вірус імунодефіциту людини.

СНІД - синдром набутого імунодефіциту. 

С – синдром – сукупність симптомів, ознак певної хвороби.

Н – набутого – передається від людини до людини в процесі життя і не є спадковим.

І – імуно – стосується імунної ( захисної ) системи організму.

Д – дефіциту – пригнічується імунна система людини і організм не може протистояти хворобам.

ВІЛ руйнує імунну систему людини, внаслідок чого організм втрачає здатність до супротиву інфекціям. Пізня стадія розвитку ВІЛ – це СНІД, коли імунна система вже дуже ослаблена і людина страждає від важкого протікання опортуністичних інфекційних захворювань. Швидкість розвитку ВІЛ може бути різною. Іноді з моменту інфікування до розвитку СНІДу проходить більше 10 років, іноді – набагато менше.   

Схема вірусу ВІЛ:

- живе в організмі людини і не може існувати самостійно;

- швидко гине в навколишньому середовищі;

- у повітрі втрачає життєздатність за 30 секунд;

- під дією прямих сонячних промінів гине протягом 1 доби;

- гине при температурі понад 60 С, а при 100 С гине практично миттєво;

- у рештках крові в шприці може зберігати життєздатність 2-4 тижні;

- не передається повітряно-крапельним шляхом.

ВІЛ - інфікований – це людина, організм якої уражений вірусом ВІЛ. Така людина може почуватися цілком здоровою протягом багатьох років, навіть не підозрюючи про присутність вірусу в організмі. Проте, весь цей час може інфікувати інших людей.

ВІЛ – це важливий організм. Стане людина ВІЛ – інфікованою чи ні – залежить від того, який спосіб життя вона обирає.

Твоє майбутнє залежить від твого вибору !

Ситуація в світі та в Україні:

Україна займає 1 місце в Європі та одне з перших в світі за швидкістю поширення вірусу ВІЛ. Більшість ВІЛ – інфікованих – це молодь віком від 15 до 29 років.

Існують 4 рідини людського організму, які можуть містити достатню кількість вірусу ВІЛ:

- кров;

- материнське молоко;

- сперма;

- вагінальні виділення.


Основні шляхи передачі:

- кров – кров – інфікування відбувається при використанні нестерильних інструментів під час медичних маніпуляцій ( спільне використання шприців, голок та інших інструментів для ін’єкцій, переливання крові); використання чужого приладдя для гоління із залишками свіжої крові;

- статевий – під час статевого контакту( вагінального, орального, анального ) з ВІЛ – інфікованою людиною;

- мати – дитина – від інфікованої матері до дитини під час пологів та годування груддю.

ВІЛ не передається:

- в разі перебування в одному приміщенні;

- під час поїздки в громадському транспорті;

- у басейні та сауні;

- від рукостискання та обіймів;

- при кашлянні та чиханні;

- у разі використання спільного посуду;

- якщо живеш поряд з ВІЛ-інфікованою людиною;

- у разі укусу тваринами чи комахами, адже вони не є носіями цього вірусу.

Звичайні побутові контакти з людьми, які живуть з ВІЛ нічим Вам не загрожують. Ви можете почуватися в цілковитій безпеці, коли спілкуєтеся з ВІЛ-позитивною людиною.

ВІЛ є хронічним захворюванням і його неможливо вилікувати повністю! Медичні препарати лише можуть продовжити життя ВІЛ – інфікованій людині. Презерватив знижує ризик зараження, проте не захищає на 100 % .

Вірус ВІЛ – це вбивця.  Він не обирає своїх жертв. Йому все одно: молодий ти чи ні, бідний чи багатий…Куди приходить ВІЛ, туди приходить смерть!

Всесвітня Організація Охорони Здоров’я дає 3 рекомендації, як захистити себе від ВІЛ/СНІДу:

1.Відмова – ніяких статевих стосунків.

2.Більш безпечний секс – використовувати якісний презерватив, зменшити кількість статевих партнерів.

3.Безпечний секс – один партнер на все життя, вірність один одному!

Якщо був ризик зараження:

Проконсультуйтесь в обласному центрі профілактики та боротьби зі СНІДом. За українським законодавством тестування на ВІЛ є добровільним, безкоштовним та анонімним для всіх громадян України та іноземців. Перед проходженням тестування крові на ВІЛ та після Вам мають надати консультаційну допомогу.

Якщо Вам складно зробити вибір або Ви хочете довідатися більше про ВІЛ/СНІД, звертайтеся за допомогою до консультаційних служб.

Список використаних літературних джерел:

1.Важная информация для сотрудников правоохранительных органов о снижении вреда от инфекционного употребления наркотиков и о том, как избежать заражения инфекциями, передающимися через кровь. – Киев – 2006 г. -  МБФ « Международный Альянс по ВИЧ/СПИД в Украине » в рамках реализации проекта « Преодоление эпидемии ВИЧ/СПИД в Украине ». – 36с.

2.ВІЛ – це не вирок. Життя триває! – Б.О. « Центр « Прорив-Перемога » » - Житомир – 2с.

3.Тобі потрібно це знати! – Обласний благодійний фонд « Молодь за здоровий спосіб життя ». Alliance-international. Всеукраїнська благодійна організація АСЕТ.- 2с.

До річниці з дня народження Григорія Сковороди

 УКРАЇНСЬКИЙ СОКРАТ МАНДРІВНИК ЗА ЗНАННЯМИ  
ГРИГОРІЙ САВОВИЧ СКОВОРОДА

Серед імен, які викарбувані в невмирущій пам’яті людства, ім’я і Григорія Савича Сковороди – українського просвітителя-гуманіста, філософа, поета, педагога.  Життя Григорія Сковороди в наш час здається дивовижним, іноді навіть чудернацьким, адже його аскетичний спосіб життя не зовсім зрозумілий нам, його нащадкам, які вбачають сенс життя в матеріальних здобутках, у визнанні тощо. Ми, у гонитві за цінностями новітнього часу, на жаль забуваємо про дві простих істини – свободу та духовність. І якщо розповідь про життя та діяльність Сковороди сприятиме хоча б хвилинній подорожі у світ справжньої людської сутності, то справу, розпочату «мандрівним філософом» буде продовжено…
 
  Що відомо сучасному українцеві про Григорія Сковороду? Напевне, небагато... У кращому разі - стереотипний образ філософа з клунком на плечі, який мандрував від села до села, відаючи простому люду, як правдиво жити. У гіршому - лише те, що його портрет поміщено на п´ятсотгривневу купюру.
 
 Популярністю, як відомо, Сковорода користувався ще за життя. І не тільки серед мешканців слобожанських сіл та хуторів, до яких останні двадцять п´ять років свого життя мислитель доносив істину, а й серед української, російської та європейської інтелігенції, і навіть при царському дворі в Петербурзі. Уже в ті часи про життя і творчість Сковороди схвально відгукувались В. Каразин, Лев Толстой, І. Котляревський, М. Костомаров.
 
 Сам же Сковорода зовсім не переймався власною славою, тому відомості про його доволі незвичний спосіб життя та погляди, які суперечили думці церковної влади, і через які Григорій Савич позбувся свого часу посади викладача у Харківському колегіумі, доходили до його сучасників через усні перекази та окремі записи збирачів фольклору.
 
 Він захоплювався визвольною боротьбою під проводом Богдана Хмельницького, особливістю побудови його держави, з болем відгукувався про утиски українського народу Російською імперією та Російською Православною церквою. У політиці та вченнях останньої мислитель бачив багато такого, що суперечило Святому Письму. Він не боявся про це відверто говорити. Через свої, відмінні з церковною владою, погляди часто позбувався місця праці.

Але попри таку свою доволі чітку громадянську позицію Сковорода не вбачав у політичній боротьбі основи добробуту народу. Він навчав, що починати шлях до щастя треба із себе, перероджуючись з людини «тілесної» в людину «духовну». Лише в такий спосіб, а не силовим протистоянням, можна здобути справжню свободу.

Також, згідно з вченням філософа, людина може здобути справжню свободу, займаючись сродною (спорідненою) працею, тобто такою, яка найбільше з усіх їй підходить. Ця частина його світогляду як ніколи актуальна у наш час, час економістів, програмістів та юристів, коли людина обирає собі заняття не за внутрішнім покликанням, а за вимогою суспільства. Звісно, сродна праця до тебе зразу не прийде. Щоб її віднайти, треба багато працювати над собою, над самопізнанням, поступово позбуватися тих масок, які ми надягаємо, щоб догодити іншим.

 У філософії Сковороди дві передумови щастя: «Пізнай себе» і «Живи згідно з своєю натурою». Завдяки їм людина віднайде свою споріднену працю, а разом з нею свободу і щастя. «Щастя Г. Сковорода розумів як певний перманентний стан задоволення від виконання «спорідненої праці», наповнення людини духовністю, визволення від тенет навколишнього матеріального світу, стан свободи», зазначає дослідниця творчості філософа М. Закала. Інакше є загроза, примирившись із вимогами зовнішнього світу, втратити спокій внутрішній. «Людина, що йде шляхом неспорідненості, потрапляє в неволю» (М. Закала).

 «Пізнай самого себе!» – це передусім пізнати свою природу (власну сутність), збагнути вроджену життєву програму своєї душі (власну долю), а через себе – пізнати свій народ у світі питомої культури, осягнути земну Природу й усвідомити своє місце в Природі, Культурі, Світі та власною волею здійснити життєву програму своєї душі. Так учитель Сковорода готував учнів до самопізнання й самоосвіти – до самостійного здобування істинних дієвих знань через розвиток допитливості, наполегливості, критичного мислення, самосвідомості, а також – до життя по справедливості з усвідомленням обов’язку й відповідальності.

Стан душі, коли займаєшся тим, що вимагають, а не тим, що хочеться, Сковорода яскраво та доступно зображає у своїй «Байці про котів». Один із них, живучи на пасіці, задовольняється малим, що приносить йому улюблена робота, і при цьому почувається щасливим. Інший, хоч і хвалиться великим заробітком і почесною в селі посадою рибалки, та через свій страх перед глибиною, через свою неспорідненість з виконуваною роботою повністю позбувся нормального сну.

 Велике місце у своїх працях Сковорода приділяє Біблії. Він старається пояснити її слухачам і читачам для того, щоб вони вже тут, на землі, у повсякденному житті, могли користати з її вчення. Тим то й викликає несприйняття у церковної влади, яка використовувала Святе Письмо тільки для залякування народу, а не для здобуття ним духовної свободи.

Про стиль його життя перший біограф пише: «Уставав дуже рано, їв раз на день, без м’яса і риби, був завжди веселий, сильний, рухливий, з усього задоволений, до всіх добрий, усім готовий послужити. Поважав і любив добрих людей без різниці їх стану, навідувався до хворих, розважав сумних, ділився останнім з тим, хто нічого не мав». («Житіє Сковороди»).


 

Під кінець 70-х років XVIII ст., після різних конфліктів з владою, Григорій Сковорода обрав зовсім новий і незнаний до того стиль життя, а саме — мандрівку. І ця мандрівка тривала до самої смерті, майже тридцять років. Була вона повна пригод, оповита переказами й легендами. У ній ніколи не розлучався філософ із Біблією, сопілкою або флейтою і своїми писаннями. Слава про нього йшла всюди, і кожний, чи то пан, чи селянин хотів його побачити й почути. Тож аудиторія його була дуже численна і різнорідна, і всі розуміли його — речника великої правди.

Слава про Сковороду йшла так далеко, що про нього довідалась і цариця Катерина II, і забажала його побачити. Через свого поручника Потьомкіна вона послала Сковороді запрошення переселитись з України в Петербург. Посланець цариці застав Сковороду на краю дороги, де він відпочивав і грав на флейті, а недалеко нього паслась вівця того господаря, в якого філософ затримався.

Посланець передав йому запрошення цариці, але Сковорода, просто й спокійно дивлячись в очі посланцеві, заявив: «Скажіть цариці, що я не покину України — мені дудка й вівця дорожчі царського вінця».

Приятель і життєписець Сковороди Ковалинський теж засвідчував:

“Коли писав Сковорода для свого краю, то і вживав деколи української мови та правопису, вживаного в українському виговорі. Він любив завжди свою природжену мову. Дуже любив свій рідний край, свою любу Україну й коли відлучався за її межі, обов’язково прагнув скоріше туди повернутися і бажав там померти. Він висловлює це в багатьох місцях своїх творів. «Всяк должен узнать свой народ і в народі себе.”

Григорій Сковорода — один із найвідоміших українських філософів, педагогів та поетів. Він є автором таких відомих байок, як «Щука і Рак», «Орел і Черепаха» та «Бджола і Шершень». Їх також можна знайти у шкільній бібліотеці або за посиланням у електронному вигляді. 


185 років від дня народження Марка Твена

Кращий спосіб підняти собі настрій, це підняти його іншому.
Марк Твен

Цікава біографія письменника
Американський письменник, журналіст, громадський діяч Семюель Ленгхорн Клеменс, відомий у всьому світі як Марк Твен, народився 30 листопада 1835 у сім"ї американського купця зі штату Теннессі і був шостим із семи дітей.Батьки Твена були корінними американськими поселенцями англійського походження з домішкою ірландської крові. Джон Клеменс, батько письменника, провінційний юрист, був позбавлений тих практичних аспектів ділка, які були потрібні, щоб досягати успіху в США 1830-1840 років, і сім'я здебільшого бідувала. 
У 1839 році Клеменс переїхали в містечко Ганнібал на річці Міссісіпі. 
Коли помер батько сімейства в 1847 році, старший син зайнявся виданням газети і Семюел вносив туди свій непосильний внесок. У 12 років працював помічником у друкарні, займався набором і написанням статтей, а за рік вже редагує гумористичні тексти. З початком громадянської війни у пошуках заробітку двадцятидворічний Клеменс в 1857 р упросив взяти його на судно «щеням», так тоді називали помічника лоцмана.
Вже через якихось два роки, «визубривши» річку вздовж і впоперек, в квітні 1859 році отримав лоцманське свідоцтво і з повним правом став біля штурвала. Значно пізніше, віддаючи належне премудростям науки, він зізнається: "Воістину все на землі суєта суєт, крім лоцманської справи".
Це була важлива глава його життя. 
Щаслива для Твена пора - плавання по Міссісіпі тривала до середини 1861 року, коли він майстерно водив пароплави з вантажами і пасажирами. Пізніше Твен стверджував, гумористично перебільшуючи за своїм звичаєм, що, плаваючи лоцманом, він «пізнав і вивчив всі уявлені типи людської натури, які тільки можна зустріти в художній, біографічній і історичній літературі».
Твен пишався своєю професією лоцмана, він став майстерним судноводієм і важко сказати, наскільки могла затягтися його лоцманська кар'єра, якби не війна Півночі і Півдня. Війна спричинила блокаду річки і зупинила судноплавство на Міссісіпі. Марк Твен змушений покинути судноплавство і згодом обрав своїм заняттям журналістику, став професійним письменником, однією з найважливіших фігур американської культури.
А наші сучасники кажуть, що той, хто бажає дізнатися подробиці сучасного американського життя, може і сьогодні сміливо звертатися до творів Марка Твена і знайде у нього багато важливого й актуального - така проникливість і  сила таланту цього великого американця. При цьому Твен завжди залишався самим собою, за висловом Теодора Драйзера «простим безпосереднім генієм», близьким і зрозумілим мільйонам читачів. 
Сказане про Твена найкраще підтверджують його твори. Наприклад, майже автобіографічна  повість «Старі часи на Міссісіпі», де письменник ділиться своїми спогадами про роботу лоцмана. Тут він самим докладним чином описує і процес навчання лоцмана-стажиста, і особливості навігації по Міссісіпі, і багато тонкощів лоцманської науки.
Твен пояснює: «Я так докладно, як справжню науку, розглядаю лоцманську справу тому, що мені хочеться самим наочним, самим докладним чином показати вам, наскільки ця наука чудесна...Щоб зрозуміти, яка дивовижна точність потрібна для того, щоб провести великий пароплав по цій темній водної пустелі, треба знати, що судно не тільки має маневрувати  між корчами і підводними камінням і потім пройти так близько від острова, що гілки берегових дерев зачіпають його, - треба ще знати, що належить також пройти зовсім поруч із затонулим судном, останки якого в разі зіткнення зірвали б днище обшивки і знищили б у п'ять хвилин на чверть мільйона доларів вантаж і саме судно. Та ще, може бути, і близько ста п'ятдесяти людських життів на додачу!

Є одна здатність, яку лоцман повинен в собі невпинно виховувати, поки вона не досягне абсолютної досконалості. Ця здатність - пам'ять. Він не повинен допускати, щоб йому здавалося те чи інше, він все повинен знати напевно, тому що судноводіння - одна з найточніших наук. Нелегко собі уявити, яке це величезна справа - знати кожну дрібницю протягом усіх двохсот тисяч  миль річки, і знати з абсолютною точністю. Він повинен швидко міркувати, швидко приймати рішення і проявляти холоднокровну, спокійну відвагу, непохитну при будь-якій небезпеці...
Кмітливість залежить від розуму, у людини повинен бути ґрунтовний запас його - або ж він ніколи не стане хорошим лоцманом. Справжній лоцман пишається своєю професією не менш будь-якого короля ».
Факт залишається фактом: саме Міссісіпі подарувала своєму колишньому лоцманові літературний псевдонім. 
 Як згадував згодом сам письменник, «Mark twain» - (мірка два) - ходовий термін, який вигукує лотів матрос під час промірів глибин при проходженні мілин. Він означає, що глибина тут сягає двох морських сажнів (близько чотирьох метрів). І, пароплав може безпечно слідувати далі своїм курсом. Так, зі спогадів про роботу лоцманом і виник цей псевдонім.
Міссісіпі подарувала Клеменсу багато яскравих персонажів і цікавих сюжетів. Іскрометний гумор, променистий запал Твена незмінно приковують увагу, викликають глибоку симпатію і повагу. Багато висловлювання Марка Твена давно розійшлися по світу. Люди повторюють його слова, захоплюючись їхньою мудрістю і світлим гумором. 
Твен про нашу країну і співвітчизників.
Є в біографії письменника епізод, безпосередньо пов'язаний з нашою країною. У червні 1867 року Твен дізнався про відплиття в Європу пароплава «Квакер-Сіті», на якому американські туристи, повинні були здійснити круїз - морську подорож з екскурсіями і заходу в порти до місць визначних пам'яток. Марк Твен уклав угоду і піднявся на борт судна в якості кореспондента газет «Альта Каліфорнія» і «Нью-Йорк Трибюн» із завданням писати шляхові репортажі.
Вранці 25 серпня 1867 американський пароплав «Квакер Сіті», подолавши близько 10 тисяч миль від Нью-Йорка, побувавши вже в Англії, Франції, Італії та Греції, кинув якір у вугільній гавані Одеського порту для поповнення запасів палива. Так, «Квакер Сіті» зі своїм пасажиром, згодом знаменитим письменником Марком Твеном, став першим круїзним судном на Чорному морі.
Ще в 1844 році, коли Одеса відзначала півстолітній ювілей, в торгівлі були побиті всі рекорди. 
Одеса вивезла зерна більше, ніж всі порти США разом узяті, а в Росії з обігу вона поступилася лише Санкт-Петербургу.

Між іншим, саме дотепні подорожні нотатки, які Твен регулярно відправляв з усіх портів в Америку (близько 60 кореспонденцій), принесли йому широку популярність. З подорожніх репортажів склалася книжка, яка стала першою у молодого письменника і названа ним «Простаки за кордоном, або Шлях нових паломників».
Відомо також, що Одеса Твену дуже сподобалася. Знаменитий дотепник відчув її колорит і неповторність. А розмова з одеським босяком залишила таке враження, що він його запам'ятав і відтворив згодом в оповіданні "Без нічого".
Про Одесу Твен сказав так: 
"Я багато розмовляв з місцевими просто з дружнього ставлення, і те ж почуття спонукало їх говорити зі мною, і я впевнений, що бесіда доставила задоволення обом сторонам, хоча ніхто з нас не розумів один одного ..."
У 1870 році, на піку успіху від «Простаків за кордоном», Твен одружився на Олівії Ленгдон, у цей період він часто читав лекції в США та Англії. Потім він почав писати гостру сатиру, різко критикуючи американське суспільство і політиків, це особливо помітно у збірці «Життя на Міссісіпі», написаному в 1883 році. 

У 1876 році вийшов у світ роман про пригоди хлопчика на ім’я Том Сойєр. Продовженням цього роману стали «Пригоди Гекльберрі Фінна» (1884). Найвідомішим історичним романом Марка Твена є «Принц і жебрак» (1881). 

Крім літератури, Марка Твена захоплювала наука. Він дружив з Ніколою Теслою і часто бував у його лабораторії. 

До своєї смерті в 1910 році він пережив втрату трьох з чотирьох дітей, смерть дружини Олівії. Останні роки Твен перебував у депресії. Сам Твен помер 21 квітня 1910 від стенокардії. За рік до смерті він сказав: «Я прийшов в 1835 році з кометою Галлея, через рік вона знову прилітає, і я розраховую піти разом з нею». Так воно і сталося …
Його будинок у Гартфорді, столиці штату Коннектикут, перетворили на музей. Самого письменника, який за життя видав 43 книги, оголосили національним надбанням Сполучених Штатів.
 
  Цікаві бувальщини Марка Твена
Більшість творів письменника пов'язане з традиціями народного гумору Америки, що надає його численним розповідям особливу красу, яскраве емоційне забарвлення. У самих незначних явищах М. Твен зауважує смішне і про самих повсякденних речах розповідає винахідливо і дотепно.

Перший заробіток
Видатний американський письменник Марк Твен згадував про те, як у школі вирізав па парті своє ім'я. За це мав платити штраф п'ять доларів або скуштувати ремінця. Батько, дізнавшись про цей випадок, сказав:
- Я не можу допустити, щоб наше ім'я знеславили, прилюдно караючи тебе. Дам тобі п'ять доларів, але відшмагати тебе все ж доведеться.
Після домашньої екзекуції Семюел подумав, що учитель навряд чи так битиме, як це зробив батько, й відмовився платити штраф. Пізніше розповідав: "я витримав удари, але мав п'ять доларів. Це був мій перший заробіток".


Заради компанії
На одному з вечорів у присутності Марка Твена точилися розмови про загробне життя, про рай і пекло.
- Пане Твен, куди б ви хотіли потрапити - до раю чи до пекла? - спитала письменника елегантна дама.
- Ваше запитання збило мене з пантелику, - відповів Марк Твен. - Я, може, віддав би перевагу раю заради клімату А взагалі мені краще було б у пеклі Заради компанії.
Чому я живий
Працюючи редактором газети, Марк Твен одержав поштою досить погані вірші під заголовком "Чому я живий?".
Повертаючи рукопис, Марк Твен відповів авторові:
"Тому, що вірші послали поштою, а не пішли до редакції самі".

Краватка й мотузка
У товаристві, де був Марк Твен, один земельний спекулянт, який розбагатів, грабуючи індійців, вихвалявся тим, що він носить тільки найдорожчий одяг. І, як на доказ, попросив звернути увагу присутніх на його краватку:
- Ось погляньте, ця річ коштує двадцять п'ять доларів.
Марк Твен люто поглянув на нього і промовив:
- Це вірно, в Сполучених Штатах уже так повелося, що найдорожчі краватки носять ті, кому досить було б звичайної мотузки.

ГОСТРЕ СЛОВО ПИСЬМЕННИКА
 Як пишуться популярні книги?
— О, це дуже просто! — відповів письменник. — Для цього досить мати папір і перо, а потім без всяких зусиль, можете молоти все, що спаде на думку. А проблема якраз в тому, що на думку спаде.

Працюючи редактором журналу, багато часу письменник витрачав на читання рукописів. Якось, подивившись на переповнену паперами корзину, він, зітхнувши, сказав: — Жаль, що я не був редактором журналу в ті часи, коли люди писали на кам'яних плитах. Яку віллу збудував би я з присланих рукописів.
Марк Твен повернувся із подорожі в Європу. Хтось попросив письменника поділитися своїми враженнями про Францію. Він сказав:
— Там немає зими, немає літа і немає духовності. А так — прекрасна країна.

Одного разу банкір запитав М.Твена:
— Чим пояснити, що у вас багато мозку і так мало грошей?
— Бачите, — відповів знаменитий письменник, — природа любить рівновагу. — В середньому у нас з вами порівну.

АФОРИЗМИ
* Якщо би людина створила людину, вона б стидалася плодів своєї праці.
* Часто буває, що людина, яка ні разу в житті не збрехала, береться судити про те, що правда, а що брехня.
* Дружба — це таке святе, міцне і постійне почуття, яке можна зберегти на все життя, якщо не пробувати просити гроші в борг.
* Буває, що у людини немає поганих звичок, зате є щось гірше.
* Правильно вести себе легше, ніж придумати правила поведінки.
* Він був скромний, як газета, коли возвеличує свої заслуги.
* Жалійте живих, заздріть мертвим.
* Якщо нас не поважають, ми дуже ображені, але в глибині душі ніхто по-справжньому себе не поважає.
* Коли приходить горе, воно само про себе турбується, але щоб відчути всю глибину радості, необхідно з кимсь поділитися нею.
* Людина подібна до місяця — у неї є також темна сторона, яку вона нікому ніколи не показує.
* Клімат залежить від людей, які живуть навколо нас.
* Якщо ти підбереш голодну собаку і зробиш її життя ситим, вона ніколи тебе не вкусить. В цьому принципіальна різниця між собакою і людиною.

До Дня пам’яті жертв голодомору «Збережи пам'ять. Збережи правду»

27 листопада 2020 року напередодні Всеукраїнської акції “Запали свічку пам’яті померлим від голоду» приуроченій 87-й річниці Голодомору 1932-1933 років в Україні,

в Охтирській ЗОШ І-ІІ ступенів №9 відбулася бібліотечна година-реквієм «Збережи пам'ять. Збережи правду». 
Під час заходу учні зачитували вірші, спогади свідків - охтирчан тієї страшної трагедії, переглянули відеофільм Українського інституту національної пам’яті «Голодомор, як відповідь на селянські повстання», познайомилися з виставкою  книг, які  розповідають  про події голодомору. 

 З учителем історії Черниш Ю.І. присутні згадали сумні сторінки історії нашої країни та віддали данину пам’яті усім тим хто став жертвами Голодомору 1932-1933 рр. запаливши Свічку Пам’яті, як символ скорботи  і пам’яті про мільйони життів наших співвітчизників. Якщо народ Пам’ятає своє Минуле, то він має своє Майбутнє!!!


Тож нехай свічка поминальна і свічка надії зіллються в одне полум’я, полум’я віри в краще майбутнє.

 

28 листопада запрошуємо кожну українську сім'ю о 16-й годині приєднатися до Всеукраїнської акції «Запали свічку пам’яті усім померлим від голоду».